Meest gestelde vragen

Algemeen

Wat is Vidua?
Vidua stelt haar gebruikers in staat om op het allerhoogste veiligheidsniveau gekwalificeerd digitaal te ondertekenen en te identificeren. Vidua is een dienst van Cleverbase: een door de EU erkende vertrouwensdienstverlener.
Waar kan ik Vidua voor gebruiken?
Je kan Vidua gebruiken om documenten te voorzien van een gekwalificeerde elektronische handtekening of om bij één van onze partners op het allerhoogste veiligheidsniveau te identificeren.
Wat is een PKIoverheid-certificaat?
Je kan een PKIoverheid-certificaat vergelijken met een digitaal paspoort. Binnen het PKIoverheid framework bestaan er persoonsgebonden certificaten en server certificaten; Vidua geeft de persoonsgebonden versie uit. Persoonsgebonden PKIoverheid-certificaten stellen natuurlijke personen in staat om zich op het allerhoogste veiligheidsniveau digitaal te identificeren en om documenten te voorzien van een gekwalificeerde elektronische handtekening.
Kan ik Vidua gebruiken om een Europees aanbestedingsformulier te ondertekenen?
Ja, de handtekeningen van Vidua worden in de gehele Europese Economische Zone (EEA) erkend en zijn van het allerhoogste eIDAS veiligheidniveau.
Ik ben mijn telefoon met Vidua app kwijt, wat nu?

Als je niet meer beschikt over het toestel waarmee jij je hebt geregistreerd is het van belang dat jouw Vidua profiel zo snel mogelijk wordt ingetrokken. Dit kan op één van onderstaande manieren:

  • Gebruik de blokkeercode die je per e-mail na jouw registratie toegestuurd hebt gekregen;
  • Beschik je niet meer over de blokkeercode? Neem dan contact op met onze klantenservice door te mailen naar klantenservice@vidua.nl of door te bellen naar (070) 820 96 80. Zij zullen je verder helpen bij het blokkeren van jouw Vidua profiel.

Registreren bij Vidua

Het scannen van het ID-document lukt niet.

Volg onderstaande stappen om de scan over te slaan en de echtheid van het document in het videogesprek te laten controleren:

  • Ga terug naar het vorige scherm;
  • Klik nogmaals op “scan toevoegen”;
  • Wacht minimaal 60 seconden; je hoeft geen actie te ondernemen.

Nu krijg je de optie om door te gaan zonder NFC-scan.

Ik krijg gelijk na het openen van de app een foutmelding.

Als dit probleem blijft aanhouden, dan biedt één van onderstaande oplossingen wellicht uitkomst:

  • Sluit de app hard af en start deze opnieuw op.
  • Wissel van internetverbinding.
  • Verwijder de app en installeer deze opnieuw.
  • Start de telefoon opnieuw op.
Het fotograferen van mijn identiteitsdocuement lukt niet.

Het fotograferen van het identiteitsdocument werkt het best als je onderstaande tips volgt:

  • Zorg dat het document ruim binnen het kader valt;
  • Zorg dat de MRZ code (de nummer- en letterreeks onderaan het document) goed leesbaar is;
  • Creëer contrast door het document tegen een donkere achtergrond te houden.

Je kan voor het registeren bij Vidua alleen een paspoort of een identiteitskaart gebruiken, geen rijbewijs of een verblijfstitel. Let op! Als je een identiteitskaart gebruikt, dien je eerst de achterkant van het document te fotograferen.

Ik krijg de mogelijkheid niet om mijn registratie te bevestigen met mijn pincode na het videogesprek.

Als dit probleem blijft aanhouden, probeer dan het volgende:

  • Sluit de app hard af en start deze opnieuw op;
  • Wissel van internetverbinding;
  • Start de telefoon opnieuw op.

Werkt dit niet? Dan kan het zijn dat er een instelling aangepast moet worden. Bel onze klantenservice op (070) 820 96 80 voor meer informatie.

Bij het bevestigen van mijn gegevens zie ik een “0” in plaats van een “o” in mijn documentnummer.
De letter “o” komt nooit voor in documentnummers van Nederlandse identiteitsdocumenten; het gaat dus altijd om het cijfer “0”. Voor meer informatie verwijzen wij je graag door naar de officiële communicatie van de Rijksoverheid

Identificeren met Vidua

Na het scannen van een QR-code blijft de Vidua app hangen op het grijze laadscherm.

Hoogstwaarschijnlijk heb je de Vidua app niet toegestaan om pushberichten te versturen. Om deze te activeren volg je onderstaande stappen:

  • Navigeer naar de instellingen van je telefoon;
  • Zoek in het overzicht van gedownloade applicaties naar de Vidua app en klik hierop;
  • Activeer alle meldingen.

Verhelpt dit het probleem niet? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op (070) 820 96 80.

Ik heb mij een tijdje geleden geregistreerd bij Vidua, maar kan mij nu niet identificeren.
Je kan Vidua gebruiken om veilig online te identificeren voor 3 jaar na je regsitratie, tenzij de app vewijderd is geweest van je telefoon, de beveiliging van jouw toestel is aangepast of als je een ander toestel gebruikt; als dit het geval is moet je opnieuw registreren. Herken je deze redenen niet en lukt het alsnog niet om Vidua te gebruiken? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op (070) 820 96 80.
Ik heb mij geregisteerd bij Vidua, maar mijn identificatie is nog steeds niet compleet.

Vidua is een middel om te identificeren. Dat middel moet je tewerkstellen om je persoonsgegevens effectief te delen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  • Navigeer naar het dossier waarvoor jij je moet identificeren;
  • Klik op de openstaande actie “Identificeren”;
  • Selecteer “Identificeren met Vidua”;
  • Er verschijnt een QR-code; deze scan je vanuit de Vidua app;
  • Voer je 5-cijferige pincode in de Vidua app in.

Werkt dit niet? Neem dan contact op met onze klantenservice op (070) 820 96 80.

Hoe lang is mijn registratie geldig voor het voltooien van de identificatie?
Je kan jouw Vidua profiel blijven gebruiken om op het allerhoogste veiligheidsniveau online te identificeren en te ondertekenen zolang het achterliggende certificaat geldig is: voor 3 jaar na een succesvolle registratie (tenzij deze tussentijds ingetrokken wordt).

Ondertekenen met Vidua

Hoe kan ik verifiëren of een document ondertekend is?

PDF documenten die ondertekend worden met Vidua Signing worden voorzien van een handtekeningstempel, tenzij deze functie uitgeschakeld is. Dit is een visuele representatie die de aanwezigheid van een gekwalificeerde elektronische handtekening aanduidt. Wanneer je gebruik maakt van de integratie van Vidua in een ondertekendienst van één van onze partners, ziet de visuele representatie er wellicht anders uit. Hoe dan ook is deze visuele representatie niet de gekwalificeerde elektronische handtekening.

Om te verifiëren of er een gekwalificeerde elektronische handtekening aanwezig is moet er gebruikgemaakt worden van een validator, bijvoorbeeld de DSS demonstration WebApp.

Ik krijg foutmelding 013.

Deze foutmelding heeft altijd betrekking op het document dat je probeert te ondertekenen en kan verschillende oorzaken hebben. De foutmelding komt bijvoorbeeld voor wanneer het te ondertekenen document:

  • Beveiligd is tegen aanpassingen;
  • Eerder ondertekend is met software van een andere partij dan Vidua;
  • Invulvelden bevat.

Vraag een onondertekende, onbeveiligde, platte versie op van het document dat je wil ondertekenen. Lukt het alsnog niet? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op (070) 820 96 80.

Na het scannen van een QR-code blijft de Vidua app hangen op het grijze laadscherm.

Hoogstwaarschijnlijk heb je de Vidua app niet toegestaan om pushberichten te versturen. Om deze te activeren volg je onderstaande stappen:

  • Navigeer naar de instellingen van je telefoon;
  • Zoek in het overzicht van gedownloade applicaties naar de Vidua app en klik hierop;
  • Activeer alle meldingen.

Verhelpt dit het probleem niet? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op (070) 820 96 80.

Hoe onderteken ik één document met meerdere personen?
Ik heb mij een tijdje geleden geregistreerd bij Vidua, maar ik kan nu niet meer ondertekenen.
Je kan Vidua gebruiken om veilig online te identificeren voor 3 jaar na je regsitratie, tenzij de app vewijderd is geweest van je telefoon, de beveiliging van jouw toestel is aangepast of als je een ander toestel gebruikt; als dit het geval is moet je opnieuw registreren. Herken je deze redenen niet en lukt het alsnog niet om Vidua te gebruiken? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op (070) 820 96 80.

Jouw gegevens bij Vidua

Wanneer moet ik mijn PKIoverheid-certificaten (laten) intrekken?

In de volgende situaties moet je jouw PKIoverheid-certificaten in laten trekken:

  • Je bent jouw telefoon met de Vidua app erop kwijt;
  • Je vermoedt (de mogelijkheid tot) misbruik;
  • Je bent jouw 5-cijferige pincode vergeten.

Is één van bovenstaande situaties van toepassing? Gebruik dan de blokkeercode die je na jouw registratie toegestuurd hebt gekregen om jouw Vidua-profiel te blokkeren. Beschik je niet meer over de blokkeercode? Neem dan contact op met onze klantenservice door te mailen naar klantenservice@vidua.nl of door te bellen naar (070) 820 96 80. Zij zullen je verder helpen bij het blokkeren van jouw Vidua-profiel.

Verwerkt Vidua mijn BSN?
Nee, wij verwerken jouw BSN nooit. Daarom kan je deze ook afplakken tijdens het videogesprek.
Hoe kan ik er vanuit gaan dat mijn gegevens bij Vidua veilig zijn?
Vidua voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van databeveiliging en wordt hier regelmatig door een onafhankelijke auditor op gecontroleerd. Voor meer informatie over de beveiliging van jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je graag door naar ons Privacy Statement.
Hoe lang bewaart Vidua mijn gegevens?
Vidua verzamelt verschillende gegevens waarvoor verschillende bewaartermijnen gelden. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar het Privacy Statement. In alle gevallen handelt Vidua volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Hoe dien ik een dataverwijderverzoek bij Vidua in?

Stuur een mail naar klantenservice@vidua.nl en vermeld daarin de volgende gegevens:

  • Volledige naam;
  • Geboorteplaats;
  • Geboortedatum.

Met behulp van deze gegevens kunnen wij vaststellen of wij het juiste profiel voor ons hebben.