Meest gestelde vragen

Algemeen

Ik ben mijn telefoon met Vidua app kwijt, wat nu?

Telefoon gestolen of verloren? Voorkom dat iemand anders misbruik maakt van je Vidua app. Gebruik de blokkeercode die je direct na je registratie per mail hebt gekregen. Zo blokkeer je direct de toegang tot de Vidua diensten en trek je jouw PKIoverheid-certificaten onherroepelijk in. Blokkeer nu met je blokkeercode.

Heb je de mail met de blokkeercode niet meer? Bel zo snel mogelijk onze klantenservice op (070) 820 96 88.

  • Als je belt, vraagt onze medewerker naar een aantal persoonsgegevens om je identiteit vast te stellen. Houd daarom je paspoort of identiteitskaart bij de hand.
  • Kun je niet bellen, stuur ons dan een mail of brief. Vermeld duidelijk dat je jouw PKIoverheid-certificaten wil laten intrekken. Stuur ons daarnaast je volledige naam, geboorteplaats en geboortedatum.
Ik heb een nieuwe telefoon, wat nu?
Je kunt de Vidua app niet op je nieuwe telefoon overzetten. Meld je opnieuw aan bij Vidua. Zorg ervoor dat je Vidua app verwijdert van je oude telefoon.
Ik heb de Vidua app gewist, wat nu?
Als je de Vidua app hebt verwijderd, kan je deze niet meer gebruiken. Je moet je dan eerst opnieuw aanmelden bij Vidua.
Wanneer en hoe trek ik mijn PKIoverheid-certificaten in?

Er zijn situaties waarin je jouw PKIoverheid-certificaten moet intrekken:

  • De telefoon met de Vidua app is verloren of gestolen.
  • Je vermoedt (mogelijk) misbruik.
  • Je bent je 5-cijferige pincode vergeten.

Je hebt dan (mogelijk) niet meer zelf de controle over jouw geheime sleutel die hoort bij jouw PKIoverheid-certificaten. We moeten eventueel misbruik voorkomen.

Gebruik de blokkeercode die je direct na je registratie per mail hebt gekregen. Met deze code blokkeer je direct de toegang tot Vidua en Cleverbase diensten. Je trekt jouw PKIoverheid-certificaten onherroepelijk in. Blokkeer nu met je blokkeercode.

Heb je de mail met de blokkeercode niet meer? Bel zo snel mogelijk onze klantenservice, (070) 820 96 88.

  • Als je belt, vraagt onze medewerker naar een aantal persoonsgegevens om jouw identiteit vast te stellen. Houd daarom je paspoort of identiteitskaart bij de hand.
  • Kun je niet bellen, stuur ons dan een mail of brief. Vermeld duidelijk dat je jouw PKIoverheid-certificaten wil laten intrekken. Stuur ons daarnaast je volledige naam, geboorteplaats en geboortedatum.

Goed om te weten: we hebben een nieuwe app! De Vidua app die je nu kunt downloaden in de Apple App Store of Google Play Store is de enige die je nodig hebt. De Authenticate app kun je na het blokkeren van je profiel niet meer gebruiken. De eerder door jou geplaatste handtekeningen blijven geldig.

Waarom kan ik nog niet ondertekenen met Vidua?

Hier kunnen twee redenen voor zijn.

  1. Als je net bent aangemeld, controleert een tweede medewerker nog eens je registratie. Je activeert daarna je account met de link die je per e-mail ontvangt. Daarna kan je ondertekenen met Vidua.
  2. Heb je bovenstaande wel gedaan, maar heb je de Vidua app op een nieuwe telefoon gezet of deze verwijderd? Dan is je profiel inactief gemaakt wegens veiligheidsredenen. Meld je opnieuw aan bij Vidua zodat we je profiel weer kunnen activeren.

Ondertekenen

Kan ik met Vidua een overheidsaanbesteding ondertekenen?

Vaak wel, maar niet altijd. De eisen die de ontvangende partij stelt aan de handtekening kunnen verschillen. Om te bepalen of je met Vidua kan ondertekenen, is het volgende van belang.

Het certificaat

Bij het aanmelden heb je een PKIoverheid certificaat dat bij je Vidua profiel hoort. Dat certificaat is geschikt voor het zetten van gekwalificeerde elektronische handtekeningen op het hoogste betrouwbaarheidsniveau.

De ondertekensoftware

Om met Vidua te ondertekenen heb je ondertekensoftware nodig.

Let er op dat:

  • De ondertekensoftware geschikt is voor het te ondertekenen bestandsformaat (bijv. PDF of XML);
  • De ondertekensoftware geschikt is voor het gevraagde type handtekening (bijv. PAdES B-B);
  • De ontvangende partij de (elektronische) handtekening accepteert.

Tekenbevoegde

De aanbestedende dienst wil zeker weten of de persoon die ondertekent ook bevoegd is hiervoor. Zeker als je met een combinatie van gelijkwaardige partners inschrijft, kan het zijn dat elke partner afzonderlijk moet tekenen. Zorg daarom dat iedereen die moet ondertekenen ook geregistreerd is bij Vidua.

Bij een aanbesteding wil je zeker weten dat je aan de eisen voldoet. Wij adviseren je graag als je hier niet zeker van bent. Als het nodig is, stellen we samen een verificatievraag voor de nota van inlichtingen op.

Welk type certificaat wordt gebruikt om te ondertekenen?
Wil je gekwalificeerd elektronisch documenten ondertekenen of je veilig online identificeren, dan moet je de juiste persoonsgebonden certificaten aanvragen bij een Qualified Trust Service Provider (QTSP). Alle QTSP’s moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen op het gebied van informatiebeveiliging. Een PKIoverheid-certificaat is 3 jaar geldig. Bij registratie krijg je standaard de certificaten voor veilige identificatie en gekwalificeerd ondertekenen. Je vindt deze certificaten in de user portal van Vidua.
Slaat Vidua de informatie uit mijn te ondertekenen bestand op?
Nee, we slaan de informatie uit je document niet op.

Identificatie

Hoe lang is mijn Vidua profiel geldig voor identificatie?
Zolang je registratie geldig is, kan je met je Vidua profiel identificeren. Dat is maximaal 3 jaar. Daarna zal je vanwege wettelijke redenen opnieuw moeten registreren.
Waarom is het online identificeren gratis?
Wij geloven dat online identificeren toegankelijk en eenvoudig voor iedereen moet zijn. Wij vragen de organisatie die jouw gegevens nodig heeft een bedrag per gedeelde informatie. Voor jou is de dienst gratis